Hluboké svaly – jak a proč je trénovat?

Tyto svaly jsou povrchním systémem. Je to svalová soustava, která je zodpovědná za náš vnější vzhled. Jaký je tedy místní systém, tj. hluboké svaly?

Tyto svaly jsou:

Příčný břišní sval, který vytváří kolem pasu jakýsi pás,
multifunkční sval, který patří do skupiny para vertebrálních svalů,
vnitřní šikmý sval břicha, který leží na příčném svalu,
svaly pánevního dna, které pokrývají pánev zespodu,
membrána, která odděluje břišní dutinu od hrudníku.
 
Popis každého z těchto svalů je základem samostatného článku. Membrána si však zaslouží více pozornosti, protože se jedná o dýchací sval. Dýchání membránovou cestou je důležitým prvkem při cvičení centrální stabilizace. Blokuje se velmi často tím, že sedíte v shrbené poloze nebo v důsledku špatných pohybových vzorců nejen při cvičení, ale i při každodenních činnostech. Posílení hlubokých svalů je proto velmi důležité pro lidi se sedavým životním stylem.
muž pomáhá ženě při cvičení

Hluboké svaly – jaké úkoly plní v našem těle?

Jejich hlavním úkolem je podporovat práci povrchových svalů.
Stabilizují postavu a jsou odpovědné za správné držení těla.
Pomáhají udržovat rovnováhu.
Chrání vnitřní orgány.
Jejich pravidelné cvičení zlepšují techniku ​​ostatních prováděných cvičení a pomůže vám to vyhnout se zranění.

Měli byste je během tréninku přeskočit?

Vynechání hlubokého svalového tréninku má za následek svalovou nerovnováhu, která, pokud je zanedbána, může vést k situaci, že povrchové svaly přebírají úkoly stabilizace svalů. Potom nastane svalová ztuhlost, tj. nadměrné napětí. Může dojít k bolesti a v důsledku toho k degeneraci páteře. Proto přidáním několika jednoduchých cviků do tréninkové rutiny ve formě rozcvičky se vyhnete nepříjemným zdravotním následkům.
muž a žena při cvičení

Trénink

Stabilizační svalový trénink je založen na souboru nekomplikovaných cvičení. Existují však tzv háček. Jejich provedení vyžaduje obrovské soustředění a schopnost cítit své vlastní tělo. Zpočátku proto stojí za to požádat o pomoc zkušeného trenéra nebo fyzioterapeuta.